Vanaf zondag 17 augustus 2025, de laatste dag van ‘Onbegrensd – Het leven & werk van Giselle Kuster’ in museum van Bommel van Dam, kan iedereen bijdragen aan een belangrijk eerbetoon aan Giselle Kuster (1911-1972). In de binnenstad van Venlo komt een mural die haar veelzijdige oeuvre en fascinerende verhaal blijvend zichtbaar maakt in de publieke ruimte. Bijzonder aan deze crowdfunding? Per donatie groeit het kunstwerk over de Venlose kunstenaar en culturele aanjager. Hiermee willen Aangenaam en House of Confetti niet alleen aandacht vragen voor misschien wel één van de belangrijkste Limburgse kunstenaars van de vorige eeuw maar ook een lans breken voor meer diversiteit in de openbare ruimte. De mural zal bestaan uit het Zelfportret van Giselle Kuster uit 1945 en zal worden gemaakt door muralist Yasja Ligtelijn en haar moeder Reggy Bruine de Bruin, die tevens kunstenaar is.
Giselle Kuster was een getalenteerde beeldend kunstenaar uit Venlo die in haar eigen tijd veel exposeerde en erkenning kreeg. Desondanks raakte zij – net als vele andere vrouwelijke makers – in de vergetelheid. Ze kreeg minder kansen, minder zichtbaarheid, minder plek in de geschiedenis en het heden. Dat veranderde weer door de tentoonstelling ‘Onbegrensd – Het leven & werk van Giselle Kuster’ in museum van Bommel van Dam. Aan de tentoonstelling van Kusters oeuvre ging een diepgravend onderzoek en uitgebreide zoekactie vooraf. Museum van Bommel van Dam heeft een van de weinige museale verzamelingen van haar werk. Andere kunstwerken moesten zich waarschijnlijk bij mensen thuis bevinden. Archiefonderzoek wees namelijk uit dat er zo'n honderd ‘vermiste’ kunstwerken in omloop konden zijn. Dat deze werken nooit aangekocht werden door musea of galeries werd deels toegeschreven aan haar variatie in stijlen, maar volgens James Hannan, conservator van de tentoonstelling, ligt dat anders. “Picasso wordt juist geroemd om zijn variatie. Bij Kuster speelde ook de tijd mee: haar actiefste jaren vonden plaats rondom de Tweede Wereldoorlog. Wegens beperkte budgetten kochten musea toen liever werk van gevestigde namen – meestal mannen. Vrouwen kregen simpelweg minder kansen.”
In 2020 deed Mieke Smits, onderdeel van Stichting het Raam, onderzoek naar kunst in de openbare ruimte in Venlo. Wat bleek? Van alle kunstwerken in de gemeente is ruim 82% gemaakt door kunstenaars die man zijn, 13% door kunstenaars die vrouw zijn waarbij de resterende 5% onbekend of collectief werk is. De collectieven bestonden ook grotendeels uit mannen. In ruim zestig jaar tijd kreeg welgeteld één vrouwelijke Venlose kunstenaar de kans om blijvend werk in de openbare ruimte te realiseren.
“Op deze manier blijft de geschiedenis zich natuurlijk herhalen,” legt Crissy Fila, mede-oprichter van Aangenaam uit. “Ook in de openbare ruimte wordt er voornamelijk geïnvesteerd in gevestigde namen. Als vrouwen en andere groepen nooit gevraagd worden bij te dragen, zullen ze ook nooit gevestigde namen worden en blijven we ‘Giselle Kusters’ houden; talentvolle kunstenaars die te weinig kansen krijgen.”